Едно от най-големите туристически изложения на Балканите тази година се проведе от 15-17 февруари в Интер Експо Център-София.

Повече от 350 туристически компании от България и чужбина представиха своите актуални оферти на посетителите на тазгодишното издание на „ВАКАНЦИЯ/СПА ЕКСПО“. С национални щандове участваха Министерството на туризма – България, Министерство на културата и туризма на Република Турция, Национална туристическа организация на Република Сърбия, Агенция за промоция и подкрепа на туризма на БЮР Македония, Туристическия борд борд на Куба, Туристическо конгресно бюро в Загреб, туроператори, хотелиери и общини от Гърция, Италия, Испания, Великобритания, Полша, Индия, Русия. За първи път на български туристически пазар свои оферти представят туроператори от Грузия, Алжир, Малдивските острови, Албания и Гана. Регистрации са направили и представители на туристически фирми от Чехия, Румъния, Косово. Профилът на изложителите включваше туроператорски фирми и агенции, хотели, балнеолечебни курорти и СПА центрове, Национални туристически организации, асоциации и сдружения, софтуерни компании и фирми за хотелско оборудване. Над 40 български общини участваха със самостоятелни щандове. Насърчаването на вътрешния туризъм бе водещо послание на изложението. Дискусионните форуми в рамките на съпътстващата програма тази година бяха насочени към новите тенденции в развитието на туристическия бизнес и влиянието на политическите и икономически предизвикателства в света. В условията на вече доста "парцелиран пазар", българските изложители доминираха като площ и пазарно внушение няколко големи туроператори. Традиционното съперничество между двете южни съседки на България, които са утвърдени морски дестинации, на фона на несигурността в Турция се печели от Гърция. Подобно на гръцко-турската конкуренция за вниманието на българските туристи, на изложението симпатично се набива на очи "островното съперничество" между гръцките Тасос и Амуляни, чиито щандове са на две срещуположни кюшета. Изглежда, че след пожарите на остров Тасос, през последните няколко сезона по-бутиковият, "по-family-type" и много по-гъвкав Амуляни се превръща в моден хит за краткотраен туризъм в комбинация с Атонските "ол инклусив" хотели. Снобското Санторини е далече и скъпо, а след неотдавнашното му закупуване от международен туристически гигант любимия на софиянци хотел "Акратос бийч" в Уранополис се напълни със западняци, ограничавайки предлагането за българи. Неслучайно вечерта преди откриването на изложбата лично кметът на кокетното островче Амуляни и шефът на местното хотелиерско сдружение стъкмяваха щанда си. От експозициите на западните ни съседки - Република Македония и Сърбия, новият екип на нашето министерство на туризма би трябвало да вземе пример и, последвайки призивите на бранша, да спре "дизайнерските разточителства", с които страната ни се представя в чужбина, като заложи на една и съща конструкция и визия, та да могат поне да ни откриват по-лесно потенциалните клиенти на огромните панаири и изложби в чужбина. Екзотичните дестинации като Доминикана и Куба, извън цветните проспекти на предлагащите ги туроператори "монополисти", се представят със скромни, но самостоятелни щандове от типа "инфо деск".